Mexico dag 15 - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Soekie Faithfull - WaarBenJij.nu Mexico dag 15 - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Soekie Faithfull - WaarBenJij.nu

Mexico dag 15

Door: Soekie en Max

Blijf op de hoogte en volg Soekie

11 Oktober 2022 | Mexico, Tulum

Mexico dag 15

Vandaag gingen we naar cenotes casa tortugas. Voordat we daar naartoe gingen kochten we pan dulce bij een bakker en brachten we de fietsen weer weg. Het brood was lekker, maar ook wel een beetje droog.

Op een gegeven moment werden we opgehaald en werden we naar de cenotes gebracht. Je kon kiezen of je om 15:00 uur weer terug wilde of rond 17:00 uur. Wij kozen 15:00 uur. Bij de cenotes moesten we eerst douchen voordat we in het water konden. Ook moesten we allemaal een reddingsvest aan. We kregen 4 cenotes te zien. Bij de eerste cenote gingen we een grot in, omdat het had geregend stond het water hoger en moest je bij bepaalde stukken oppassen dat je je hoofd niet stootte tegen de stenen. Het water was koud, maar als je er eenmaal in zat viel het gelukkig mee.

De grotten waren er erg mooi vanbinnen. Onze gids vertelde wat over deze cenote en gingen op een gegeven moment naar de tweede cenote. We liepen door een soort oerwoud met allemaal takken en groen om ons heen. Tweede cenote was een open cenote. We mochten van de ene kant naar de andere kant zwemmen en konden vanuit daar weer verder naar de derde cenote. In de open cenote mocht je als de tour klaar was ook zelf gaan zwemmen. Veel mensen deden dat en sommige mensen sprongen zelfs van een bepaalde hoogte in het water.

We liepen naar de derde cenote, hier was het water niet heel diep. We kwamen weer in een grot terecht. Er lagen allemaal stenen in het water, sommige waren zelfs scherp, dus je moest goed opletten dat je jezelf niet bezeerde. In deze grot zaten veel vleermuizen en konden sommige zelfs voorbij zien vliegen.

Op een gegeven moment liepen we weer naar boven en kwamen terecht bij de laatste cenote. Dit was weer een grot en hier was het water het diepste en erg helder. Je kon zien dat er vissen in het water zwommen. De gids vertelde wat over de cenote en zei dat in deze grot jaguars water dronken. Het was er erg donker, de gids zei: ‘schijn maar die kant op met je zaklamp’. We zagen ineens een ‘standbeeld’ van een jaguar. Iedereen schrok, omdat we even dachten dat het een echte was haha.

Na de tour mochten we onze eigen gang gaan, Max en ik hadden nog één uurtje over en gingen nog even naar de open cenote. Max sprong een paar keer in het water en ik had nog even gezwommen. Op een gegeven moment liepen we weer terug naar de plek waar onze chauffeur ons op zou komen halen en bracht ons weer terug.

Omdat het niet zulk lekker weer was gingen we weer terug naar ons hotel, we bleven daar even chillen, ik schreef onder andere het verslag af en keek wat filmpjes op mijn telefoon. Max keek een serie.

Op een gegeven moment gingen we naar buiten om wat te eten en hadden verder niet meer echt wat gedaan.

We vinden het allebei niet fijn om in het donker op straat te zijn en genieten er ook juist van om samen met z’n tweetjes te zijn en gewoon rustig aan te doen.

• 11 Oktober 2022 - 17:28

Anna Digna:

Bravo, Max is toch zonder duw- en trekwerk zelf te water gegaan. De grotten lijken me heel bijzonder. Geniet nog van de laatste dagen daar!

• 11 Oktober 2022 - 18:03

Anneke:

En dat was weer een hele leuke dag zo te lezen! Max houdt echt niet van koud [e-1f976]

hopelijk kun jullie de archeologische plek nig zonder regen bezoeken! Maar Chitzen Itza komt sowieso nog, toch?

Nog even genieten van al het moois, de zon, de zee en elkaar!

• 11 Oktober 2022 - 18:05

Barbara: