Mexico dag 18 - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Soekie Faithfull - WaarBenJij.nu Mexico dag 18 - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Soekie Faithfull - WaarBenJij.nu

Mexico dag 18

Door: Soekie en Max

Blijf op de hoogte en volg Soekie

14 Oktober 2022 | Mexico, Valladolid

Mexico dag 18

Vanochtend stonden we al om 05:30 uur op, ik werd al om 05:00 uur wakker, omdat er hanen kraaiden.

We maakten ons klaar, aten snel wat en liepen om 06:30 uur naar de collectivo die ons naar Chitzen Itza zou brengen.

Eenmaal aangekomen waren wij één van de eersten. We wilden daar vroeg zijn, omdat het dan nog relatief rustig is en nog niet zo warm. Bij de ingang van verkoop van tickets kwamen er allemaal gidsen op ons af om te vragen of we een tour wilden. We hadden er voor gekozen om dat niet te doen en zelf te gaan kijken.

Bij binnenkomst zagen we meteen grootste tempel, wauw wat was het mooi. Zo groot. Helaas konden we niet naar boven. We werden nieuwsgierig en vroegen ons af hoe het er vanbinnen uit zou zien.

We maakten wat foto’s en liepen rond om te zien wat er nog meer was. Er waren voornamelijk ruïnes te zien en er was een cenote. Alleen die kon je alleen vanaf boven zien. Na een tijdje gelopen te hebben gingen we weer weg. We gingen weer met de collectivo die ons naar een andere cenote bracht. Van te voren had de chauffeur gezegd dat de collectivos om het half uur vertrekken vanaf Chitzen Itza. We stonden te wachten bij de halte, maar zagen maar geen collectivo. Het was erg onduidelijk hoe laat hij zou komen. Na ongeveer een half uur kwam hij dan eindelijk en konden we weer verder gaan.

Toen we aankwamen bij cenote ‘Ik Kil’ merkten we al gauw dat het best rustig was.

We kregen een zwemvest en moesten eerst douchen voordat we mochten zwemmen.

We liepen de trap af en kwamen in een soort paradijs. Takken met bladeren hingen als een soort slinger naar beneden, overal was groen en in het midden was een gat, zodat je naar de lucht kon kijken. Het was echt adembenemend mooi.

In het water zwommen heel veel kleine visjes die niet erg bang waren. Ze zwommen niet weg als je in het water ging.

Het water was koud, maar als je er eenmaal onder was, was het juist lekker. We zwommen even en Max sprong weer een paar keer het water in.

Op een gegeven moment werd het drukker en gingen we weer naar boven. Ik ging nog één keer naar beneden om wat foto’s te maken (onze telefoons lagen in het kluisje). Omdat het er zo mooi was wilde ik dat toch even vastleggen.

We kleedden ons om en liepen naar de plek waar de collectivo ons op zou halen. Ook deze keer hadden we geen idee hoe laat hij zou komen. In de tussentijd kwamen er twee Belgische mensen ook onze kant op, omdat zij met de collectivo wilden gaan. Na ongeveer 20 minuten kwam de collectivo. Er konden nog 2 mensen bij, gelukkig waren wij er als eerste en konden wij met hem mee.

We hadden niet veel ontbeten, dus gingen we ergens lunchen. Na de lunch liepen we naar het hotel en gingen we even rusten, we waren allebei erg moe van het vroege opstaan (dat zijn we niet meer gewend haha).

Rond etenstijd aten we iets kleins en gingen daarna op een rooftop een cocktail drinken. We hadden mooi uitzicht over het park.

Op een gegeven moment begon het te bliksemen, maar er was geen regen.

Toen we het op hadden liepen we naar de supermarkt om daar ontbijt te kopen voor morgenochtend. Ook gingen we naar een souvenirwinkel om daar een souveniertje te kopen. We keken een beetje en kwamen uit bij een magneten. Ik pakte er eentje en wilde er naar kijken. Daarna wilde ik de magneet weer terugleggen, maar dat ging mis. De magneet gleed uit mijn handen en viel op de grond, oeps… Er brak een stukje af en moesten betalen voor de twee stukke magneten. Maar goed, die gaan we lijmen als we weer in Amsterdam zijn.

Na het kopen van de magneten gingen we weer naar ons hotel. We lagen er niet al te laat in.